19/08/2018
Βυζαντινή μουσική, η σχέση της με την Αρχαιοελληνική και τις άλλες μουσικές παραδόσεις της εποχής της

Η Χαρά Θεού συναντά τον Πρωτοψάλτη Γρηγόρη Παπαεμμανουήλ, τον Μουσικολόγο Μάρκο Σκούλιο αλλά και μια οικογένεια μουσικών με ρίζες στην παράδοση και συζητά μαζί τους τη σχέση της Βυζαντινής Μουσικής με την αρχαιότητα αλλά και το σήμερα.

Πρόσωπα /Ιδιότητες (Με σειρά εμφάνισης):

Τα πρόσωπα που εμφανίζονται και οι ιδιότητές τους:

Γρηγόρης Παπαεμανουήλ, Άρχων Πρωτοψάλτης – Σωτήρης Τσεπίδης, Ψάλτης – Θεοφάνης Κάκαρης, Ψάλτης
Μάρκος Σκούλιος, Εθνομουσικολόγος
Γιάννης Πούλιος, Μουσικός
Πανορμίτης Μπούμπας, Μουσικός
Γιώργος Πατρέλης, Μουσικός
Μάλαμα Πατρέλη, Μουσικός, μαθήτρια Λυκείου (με άδεια γονέα, που εμφανίζεται μαζί της)

Γρηγόρης Παπαεμανουήλ

Ο Γρηγόρης Παπαεμμανουήλ γεννήθηκε το 1971 και μεγάλωσε στη Δράμα. Σπούδασε Πολιτικές Επιστήμες στη Θεσσαλονίκη και Ψυχολογία στη Βοστόνη. Παράλληλα με τις πανεπιστημιακές του σπουδές απέκτησε με «Άριστα» Πτυχίο Βυζαντινής Μουσικής και Δίπλωμα Μουσικοδιδασκάλου ενώ αργότερα ολοκλήρωσε τις σπουδές του και στην Ευρωπαϊκή Μουσική αποκτώντας επίσης με «Άριστα» τα πτυχία της Αρμονίας, της Αντίστιξης, της Φούγκας και της Σύνθεσης.

Το 1996 ίδρυσε τη Σχολή Βυζαντινής και Παραδοσιακής Μουσικής του Δημοτικού Ωδείου Δράμας και τη Βυζαντινή Χορωδία «Οι Δομέστικοι της Δράμας» όπου διδάσκει μέχρι σήμερα. Δίδαξε και διδάσκει στο Κρατικό Ωδείο Θεσσαλονίκης και στα Δημοτικά Ωδεία Θέρμης και Καβάλας. Διετέλεσε Καλλιτεχνικός Διευθυντής του Ιδρύματος Εθνικού και Θρησκευτικού Προβληματισμού (1997-2000) και είναι μέλος του Ινστιτούτου Βυζαντινών και Μεταβυζαντινών Σπουδών Βενετίας του Συλλόγου «Οι Φίλοι της Μουσικής» του Μεγάρου Μουσικής Αθηνών (από το 1999).

Από το 1992 διακονεί σε τακτά χρονικά διαστήματα αναλόγια Ιερών Ναών της Κωνσταντινούπολης αποδεχόμενος τιμητικά καλέσματα της Α.Θ.Π. του Οικουμενικού Πατριάρχου κ.κ. Βαρθολομαίου. Το Νοέμβριο του 2007 ο Πατριάρχης Αλεξανδρείας και πάσης Αφρικής κ.κ. Θεόδωρος, του απένειμε την ύψιστη διάκριση του Οφφικίου του Άρχοντος Πρωτοψάλτου. Έχει τιμηθεί με μετάλλια, διακρίσεις και επαίνους από πολλές Μητροπόλεις του Οικουμενικού Πατριαρχείου και της Εκκλησίας της Ελλάδος, καθώς επίσης και από Δήμους, Περιφέρειες, Πανεπιστημιακά Ιδρύματα, συλλόγους και σωματεία.

Μάρκος Σκούλιος

Γεννήθηκε και μεγάλωσε στην Θεσσαλονίκη. Τόσο σαν εθνομουσικολόγος όσο και σαν μουσικός, μελετά τις ανατολικές παραδόσεις επικεντρώνοντας στην μελωδική πολυτροπικότητα (Οθωμανοτουρκικά και Αραβικά Μακάμ, Ινδικές Ράγκα, Περσικά Νταστγκιά και Βυζαντινή Οκταηχία). Μαθήτευσε δίπλα σε δασκάλους όπως οι Cinuçen Tanrıkorur, Ömer Erdoğdular, Ümit Gürelman, Murat Tokaç, Caner Şahin, Darius Tala’i, Rahim Khoshnawwaz, Bachalal Mishra, Santosh Mishra, Παναγιώτης Νεοχωρίτης και Λευτέρης Μητρόπουλος.

Ως μουσικός συμμετέχει από το 1994 μέχρι σήμερα σε πολλές συναυλίες και δισκογραφικές παραγωγές. Είναι δε ιδρυτής και συντονιστής του μουσικού εργαστηρίου Maye το οποίο μελετά και ερμηνεύει επιλεγμένο ρεπερτόριο από τον ελλαδικό χώρο και τις παραδόσεις της εγγύς και μέσης Ανατολής. Ως δάσκαλος έχει διδάξει μαθήματα θεωρίας και μουσικής δεξιότητας στα όργανα νέι και ούτι, στο Μουσικό Σχολείο της Θεσσαλονίκης καθώς και σε πολλά ωδεία και μουσικές σχολές.

Κατά την περίοδο 2002-5 ανέλαβε συντονιστής της διεθνούς ομάδας εργασίας για την θεωρία της μουσικής της Μεσογείου, στα πλαίσια του έργου «MediMuses» που υλοποιήθηκε από τον οργανισμό «Εν Χορδαίς». Από το φθινόπωρο του 2003 ζει στην Άρτα και διδάσκει στο Τμήμα Λαϊκής και Παραδοσιακής Μουσικής του Τ.Ε.Ι. Ηπείρου. Παράλληλα δημοσιεύει επιστημονικές εργασίες και πραγματοποιεί διαλέξεις και σεμινάρια στην Ελλάδα και το εξωτερικό, πάνω σε θέματα που αφορούν τις μεγάλες ανατολικές παραδόσεις και την σχέση τους με ελληνικά μουσικά ιδιώματα.

Γιώργος Πατρέλης – Μάλαμα Πατρέλη

Ο Γιώργος Πατρέλης είναι παραδοσιακος-λαϊκός μουσικός 3ης γενιάς, που ζει στη Χαλκιδική. Η κόρη του Μάλαμα, είναι μαθήτρια Λυκείου, 15 χρονών, και συνεχίζει την παράδοση της μουσικής οικογένειας, 4η γενιά πλέον, πάντα στα χνάρια της παραδοσιακής-λαϊκής μουσικής, όπου συναντιέται η Βυζαντινή παράδοση με το σήμερα.

 

Add comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *